tisdag 7 april 2009

Stort reportage i Skånska Dagbladet 7/4











Caj tar vännerna med på turné


När Caj Karlsson bjöd in sina musikervänner till en duettplatta tackade alla ja. Nu fortsätter projektet med livespelningar när Caj tar med sig Staffan Hellstrand, Anders F Rönnblom, Stefan Sundström, Cockies 'n Beans, Lasse Tennander med flera i turnébussen. Malmö är en av hållplatserna.

Karlsson från Hasslö i Blekinge har sakta men säkert etablerat sig på den svenska musikkartan. Sedan solodebuten 2004 har han turnerat landet runt, lärt känna många av de svenska artisterna och samarbetat med flera. På hans tidigare plattor finns flera låtar som är duetter och tanken att göra en platta med enbart sådana låg inte så långt borta.
– Jag ville ha med människor som jag tycker om, som spelar musik av samma orsak som jag gör. Jag började ringa runt – och alla tackade ja.

En av dem Caj ringde var favoriten Anders F Rönnblom.
– När vi pratat gick jag ut i trädgården och skrev de två första verserna. Så ringde jag honom igen. "Ringer du redan?" undrade han, och jag berättade att jag börjat på en låt och undrade om han ville skriva den färdigt.
Caj spelade in sina två verser på en gammal kassettspelare som han hade ute i boden och skickade upp bandet till Anders, som skrev fyra verser till.
– Efter ett par veckor träffades vi i Ljusdal och spelade in Barfota i dårhus i en mysig studio.

Alla sångerna på Tillsammans med mig har personliga historier. Och alla ligger Caj varmt om hjärtat.
– Jag har ofta en stark relation till låtar jag gjort. Men de här är speciella.

Caj Karlsson har blivit känd för sina självutlämnande texter. Den här gången tycker han att det varit skönt att inte skriva om sig själv.
– Jag har haft mina problem med alkoholen, psykiska problem också. När man inte mår bra är det lätt att man blir självupptagen. Man måste vara det för att överleva. Man orkar inte se världen runtomkring sig. Nu är det skönt att kunna vända blicken utåt.
De sista två åren har Caj Karlsson mått riktigt bra och han har börjat tröttna på ämnet "mig själv".

Men hur går det då med klichén om den lidande trubaduren som måste plågas för att skapa?
– Jag har tänkt mycket på det och jag skulle gärna vilja vara med och bryta den synen. Jag tror det där är en myt. Däremot tror jag att för att kunna beskriva något måste man kunna sätta sig in i andras situation och se saker från olika håll. Man måste ha långa känselspröt.

Själv har Caj aldrig skrivit några sånger när han mått dåligt. De perioder när han mått bra har varit de kreativa. Då har han kunnat se tillbaka.
Man hör mycket om rockmyten med fylla och droger, om rockmusiker som super ihjäl sig.
– Men det gör många på varvet också, påpekar Caj, som tycker att han i sin bransch ofta stöter på arbetsgivare med en konstig inställning till musikeryrket.
– När jag spelar på ett ställe är klubbägaren eller krögaren min arbetsgivare. Och jag vet ingen annan arbetsgivaren som ställer in en back öl eller en flaska vin till den som ska göra jobbet. Till och med öppnar den. Det är att inte ta jobbet på allvar.

Plattan Tillsammans med mig kom ut på Warners etikett Metronome för att fira dess 60-årsjubileum. Turnén däremot är Cajs och bandets eget barn.
– Trummisen Robin Åkerman och jag håller i alltihop. Robin har fixat spelställen, vi har bokat hotell och vi har eget ljus och ljud och roddare. Musikerna är med nästan gratis, berättar Caj.

Konserterna, i Malmö på Palladium, blir tre timmar långa. Gästartisterna bjuder på egna låtar förutom duetterna.
– En rolig grej under turnén blir att vi får tid att umgås där i bussen. Det ska bli kul, säger Caj Karlsson.
Yvonne Erlandsson, Skånska Dagbladet, 2009-04-07

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar